דברו איתנו בוואטסאפ
ירידה בשווי חברות הנדל"ן הציבוריות

ירידה בשווי חברות הנדל"ן הציבוריות

משבר הנדל"ן בנתוני החברות הציבוריות

לאחר הקורונה חווה שוק הנדל"ן בישראל עליית מחירים מטאורית והפך למעין בועת נדל"ן שגדלה לממדים אסטרונומיים וכעת היא למעשה מתפוצצת לכל עבר ומשפיעה על כל הסקטורים הנוגעים בדבר. מבולבלים? אנחנו כאן "לעשות לכם סדר".

זה התחיל עם העלאת הריבית המתמשכת, עבר דרך ירידה של עשרות אחוזים בהיקף העסקאות בשוק והוביל לירידה, לראשונה מזה זמן רב, במחירי הדירות ובשווי הנכסים המניבים.
מסקירה מסכמת בתחום הייזום והבנייה למגורים הכוללת את נתוניהן של 25 חברות נדל"ניות ציבוריות עולה כי סיכום המכירות המצרפיות של כלל החברות מראה על ירידה ממוצעת של 36% בהשוואה ל- 2021, כלומר מדובר במגמת ירידה רוחבית של כל החברות כמעט.

המשבר בשוק המגורים הנובע בעיקרו מעלייתה המתמשכת של הריבית במשק, מתחיל לתת את אותותיו גם בדו"חות של חברות הנדל"ן הציבוריות לרבעון הראשון של 2023. אם במשך תקופה ארוכה התרגלנו רק לעליות שווי של פרויקטים ושל נכסי נדל"ן הרי שבדו"חות המסכמים של 2022 התחלנו לראות איתותים ראשונים שהמשיכו בדו"חות החדשים של 2023 שפורסמו לאחרונה וכעת אפשר לאמר בפה מלא כי בהחלט מדובר במגמה.

עליית הריבית במשק השפיעה על שלושה גורמים מרכזיים בשוק הנדל"ן:

1. המשקיעים הפסיקו להשקיע בתחום ומחפשים אלטרנטיבות השקעה אחרות.
2. רוכשי דירות ראשונות ממתינים "על הגדר" לראות כיצד תשפיע עליית הריבית על החזרי המשכנתאות.
3. משפרי דיור ממתינים גם הם להתבהרות המצב הכלכלי.

המצב הנוכחי בשוק יוביל לירידת מחירים, אולם הנזק המשמעותי יותר הוא העובדה שלא מעט יזמים – בעיקר הבינוניים והקטנים – ייקלעו לקשיים תזרימיים. יזמים שנטלו הלוואות גדולות מבנקים ומקרנות מימון מתקשים כבר עכשיו למכור דירות ולא יצליחו לעמוד בהחזרי ההלוואות. הבנקים מצידם מהדקים ,כבר היום, את החגורה ולא נותנים קרדיט לחברות הללו.
ההערכה היא כי בקרוב נחזה בחברות נדל"ן קטנות ובינוניות שייקלעו למצוקה כלכלית ואף לקריסה. כל זאת יכול להשפיע באופן ישיר גם על כל מעגל הספקים הגדול שעובד בתחום.

נסכם ונאמר שאנו מצויים בתקופה מאתגרת בהחלט – אחרי שנים של עליות מחירים בשוק הנדל"ן, אנו עדים כעת לשינוי מגמה ולירידות מחירים.
ירידות אלו פותחות את הדלת למגוון הזדמנויות רכישה חדשות ומעניינות למי שיהיה מוכן להן מבעוד מועד.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות ההשקעה ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכיו האישיים של כל אדם.

המידע שימושי? שתף עם חברים

אנו כאן לשירותכם

צרו איתנו קשר

location בסר 3, מצדה 9, בני ברק
clock ימים א’-ה’ 09:00-18:00